Gintingan, Budaya Gotong Royong Perekonomian Urang Sunda

- 24 Februari 2021, 16:34 WIB
Warga RW 14 Desa Sadu, Soreang, gotong royong bebersih  jalan raya Soreang-Ciwidey nu pinuh ku lumpur.*
Warga RW 14 Desa Sadu, Soreang, gotong royong bebersih jalan raya Soreang-Ciwidey nu pinuh ku lumpur.* /Asep Baznas/

JURNAL SOREANG- Urang Sunda  utamana di pilemburan geus kawentar ti baheula budaya  gotong royongna,  silih tulung - tinulungan jeung sasamana tina sagala karerepet  hirup geus  jadi hal nu biasa.

Sok sanajan kiwari zaman geus robah  kasilih ku globalisasi jeung  abad digital nu ngajadikeun masarakat jadi individualis aing-aingan, tapi berekah masih keneh aya masyarakat Sunda nu mertahankeun  keneh budaya gotong royong warisan ti karuhun .                                                                                Dina nyieun imah upamana  urang Kanekes (Baduy)  mah nepi ka kiwari ge  kolot-budak, awewe-lalaki sacabak-sacabakna milu aub babantu bari   tara marenta bayaran.  Hal kitu ge bisa kapanggih keneh di desa-desa adat/kasepuhan.

Baca Juga: Dijamin Ngakak, Cerita Lucu Ariel Noah, Tukang Becak dan Sundel Bolong

Di sababaraha kampung adat ge  saperti di Sirnaresmi  jeung Ciptagelar (Kasepuhan Banten Kidul)  aya Leuit Desa, jadi dina mangsa usum nguyang/paceklik masarakatna nu teu boga beas teh bisa “ngeclok/nginjeum”, da teu meunang ngajual-beulikeun beas di dinya mah, pamali.

Tah pola-pola gotong royong nu saperti kitu teh  di wewengkon Subang ge aya nyaeta  nu  sok disebut “Gintingan”. Lamun  kaparengkeun nganjang  diondang ka nu hajat di wewengkon Subang saperti di  Kacamatan Subang, Pagaden, Binong, Pamanukan, Kalijati, Purwadadi, pasti bakal ngarasa aheng.

Lantaran aya nu disebut “Gintingan” nyaeta sistem ekonomi tradisional nu berbasis gotong royong ngagunakeun pola arisan, dimana pihak nu boga hajat jadi pihak nu “boga hutang (debitur)” jeung pihak nu nyumbang (baca, nyimpen, neundeun/nginjeumkeun) jadi pihak nu “ngahutangkeun (kreditur)”.

Baca Juga: Abah Asep Nugraha: Kasepuhan Sirnaresmi Panceg Ngamumule Budaya Titinggal Karuhun

Tah lamun dina hiji waktu  sipihak  kreditur (nu nyumbang/ nu ngahutangkeun) ngayakeun hajat, si pihak debitur (nu boga hutang) teh  wajib malikeun deui barang injeumanana sapangaji jeung nu disumbangkeun/diinjeumkeun ka manehna baheula.

Tah nya nu kitu nu disebut Gintingan teh. Gintingan anu asal kecapna tina Gantangan/Gantang  cek Endah Irawan (1999),  mangrupa hajatan kalayan ngagunakeun sistem arisan, atawa sistem ekonomi tradisional mangrupa simpenan kiridit beas dina hajatan (Yanu Endar Prasetyo:2008).

Ari kecap “Gantang”, masih cek Endah Irawan:  “Gantang “(Indonesia, Malaya, Brunei) atawa “Ganta” (Philipina) hartina: 10 leter beas/8,38-8,57 leter beas (Indonesia nurutkeun PBB:1966)/2,419 kg (Sabah & Sarawak)/3,63-4,5461 leter beas (Brunei)/3 leter beas (Philipina)/.variasi liana: Palembang(4,91 leter), Batavia (9,595 leter), makasar 5, 01 leter-domestik), 7,49 leter (eksport), Borneo (13 leter).

Baca Juga: Mendapat Tambahan Modal 5 Milyar, Luthfi: BPR Harus Bisa Atasi Permasalahan Bank Emok

Gintingan ge  dijadikeun bahan disertasi S3 (Program Doktoral) di  Universitas Leiden (Walanda) ku Kurniawan Safullah alumni Manajemen Koperasi Fakultas Ekonomi Unpad.  Gintingan ge kungsi diadurenyomkeun dina acara Halal Bihalal INRIK Unpad di Gedong PPS-LPPM Unpad  hariyta mah di Jalan Banda Bandung keneh. 

Sabenerna Gintingan geus dijadikeun studi ku sababaraha akademisi saperti  Endah Irawan (1999), “Sistem Gintingan dalam Hajatan terhadap kelangsungan Ekonomi dan Perkembangan Kesenian Tradisional di daerah Kabupaten Subang, Laporan Penelitian,  STISI Bandung”, atawa ku Kurnata Wijaya (2010) ‘Kondangan’ Sisten ‘Narik Gintingan’ dalam Perspektif Hukum Islam (Studi Kasus di Desa Citrajaya Kecamatan BinoKabupaten Subang, Skripsi UIN Sunan Kalija Yogyakarta”, aya deui Prasetyo Y.E .(2012). “Komersialisasi Sosial di Pedesaan: Studi Terhadap Modal social Gantangan Tiga Desa Miskin di Kabupaten Subang, Tesis Magister Program Studi Sosiologi Pedesaan. Institut Pertanian Bogor, jeung Hokky Situngkir & Yanu Endar Prastyo (2012). “On Social and Economic Spheres An observation of “Gantangan” Indonesian tradition, Munich Personal RePEc Archives (MPRA) Paper, Paper No39671”.

Sacara kasajarahan, cek Kurniawan tina hasil wawancara jeung nara sumber, Gintingan geus aya ti jaman Jepang (taun 40-an), malah bisa jadi leuwih lawas deui,  sabab geus  lila ngabudaya di lingkungan patani basisir kaler, nya kamumule ku urang Subang nepi ka kiwari.

Baca Juga: Bupati: Bank Emok Adalah Aliran Sesat

Di Priangan Wetan ge aya nu sakarupa jeung Gintingan the nyaeta “(beas) Perelek” ngan perelek mah sipatna leuwih loyog keur kapentingan publik  saperti keur buruh nu ngaronda, keur ngaliwet , kopi, jeung rokona, malah di Pagaden mah geus diganti ku duit sarebu perak/imah.

Balik deui kana Gintingan, tah kumaha upamana lamun aya nu teu mayar? Nya kapaksa we cenah kudu narima sangsi sosial, tapi teu kabaud kana hukum atawa konplik sosial, pangbeuratna ge ukur disieuhkeun (dikucilkeun/disingkahkeun) tina kagiatan masarakat.

Ku ayana Gintingan positipna masarakat tetep miara kana tradisi has padesaan “gotong royong”,  tapi  nu ngaranna “Perbankan” ulah miharep bisa asup ka wewengkon “Gintingan”.

Baca Juga: Waduh, Jelang Turnamen Pramusim Piala Menpora 2021, Omid Nazari dan Ghozali Siregar Hengkang dari Persib

Ngan aya unsur negatipna cenah,  hasil Gintingan ge sok dipake ngiridit/meuli motor nu engkena dipake ngojeg, “Tapi ahirna mah ketang diwangsulkeun deui kana prilaku masarakatna we, bade dianggo leres tiasa bade dianggo negatif tiasa, sareng  kapanan jaman kiwari  mah jalmina ge tos aing-aingan sareng egois.

Tah saena mah pamarentah ge tiasa ngarojong ngahangkeutkeun deui sistem perekonomian tradisional berbasis gotong royong sapertos Gintingan ieu”,  kitu cek Kurniawan anu kungsi nyuprih program Master Ekonomi di Malaya.***

Editor: Sarnapi


Tags

Artikel Pilihan

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x